• Home
  • Meubis Service & Coronavirus Updates

Meubis Service & Coronavirus Updates

Vind hier alle service & coronavirus updates van Meubis en onze leveranciers.

Waarom stijgen de prijzen en zijn er langere levertermijnen?

15/02/2021

De aanpak van het corona virus zorgt al lange tijd voor wereldwijde problemen. We vertellen niets nieuws wanneer we zeggen dat ontelbaar veel sectoren hierdoor getroffen zijn. De meubelsector is daar één van.

Wat is de impact op de meubelsector?

Belangrijk om te weten is dat wij als meubelwinkel afhankelijk zijn van onze leveranciers. Onze leveranciers zijn op hun beurt ook weer afhankelijk van toeleveranciers.

Het werkt een beetje als volgt:

De toeleverancier bezorgt grondstoffen aan de fabrikant. De fabrikant ontwerpt en produceert de meubelen en bezorgt deze aan de meubelwinkels.

Waar loopt het nu fout?

Corona heeft heel wat dingen ‘on hold’ gezet. Dat heeft ervoor gezorgd dat er nu tekorten aan grondstoffen zijn. De fabrikant krijgt veel minder geleverd en ook veel minder frequent. Dit zorgt ervoor dat de fabrikant minder meubelen kan produceren en minder kan distribueren. Daar komt dan nog eens bovenop dat er minder bezetting is in die fabrieken - om een zo veilig mogelijke werkomgeving te kunnen creëren - en dit allemaal werkt vertraging in de hand.

Het is momenteel zelfs zo problematisch dat de toeleveranciers zich genoodzaakt zien om Force Majeure aan te tekenen en daardoor afzien van getekende contracten met fabrikanten.

En welke invloed heeft dit op de prijzen?

Dit is het klassieke vraag/aanbod principe. De vraag naar meubelen is groot. Iedereen zit thuis en is genoodzaakt hun vakantieplannen op te bergen. Daardoor komt extra budget vrij om eindelijk eens de woonkamer aan te pakken of een leuke home office in te richten.

De vraag naar meubilair is dan ook enorm.

De grondstoffen zijn echter schaarser dan voordien. Dit resulteert in een grotere vraag en een kleiner aanbod en dus een algemene prijsstijging.

Grondstoffen zijn duurder, fabrikanten rekenen dit door en meubelwinkels zijn genoodzaakt mee te gaan in deze prijsstijgingen.

Momenteel krijgen wij wekelijks nog prijsaanpassingen door van onze meubelfabrikanten.

Hoe gaat Meubis hiermee om?

Wij hebben een goede verstandhouding met onze leveranciers en doen er alles aan om ‘ons deeltje’ van de productie te bekomen opdat wij onze klanten niet zouden moeten teleurstellen.

Het is echter moeilijk inschatten of de beoogde levertermijnen nageleefd kunnen worden.

Fabrieken zien zich vaker genoodzaakt een onverwachte productiestop van 2 weken in te voeren door tekort aan grondstoffen. Met een tijdelijke sluiting als gevolg.

Van zodra wij nieuwe levertermijnen doorkrijgen van de fabrikant worden deze onmiddellijk aangepast en correct op onze website vermeld. Helaas wijzigen deze tegenwoordig zo vaak dat proactief communiceren naar de klant toe een uitdaging wordt.

Wij zijn dan ook volop bezig met het verbeteren en implementeren van nieuwe systemen zoals het Meubis klantenportaal waar het nu makkelijker is om bestellingen te kunnen volgen. We blijven hieraan werken.

Ook hebben wij er bewust voor gekozen om geen prijswijzigingen door te voeren tijdens de solden om onze klanten niet te moeten teleurstellen wanneer ‘de dressoir die je ging kopen tijdens de solden’ nu plots duurder staat.

Helaas zullen de prijzen in de loop van deze week (week 7) wel veranderen op de website.

Echter is het niet allemaal slecht nieuws want om onze klanten alsnog de kans te geven om eventuele uitgestelde aankopen te voltooien - en om de prijsstijgingen wat te verzachten - bieden wij graag tijdelijke kortingen aan.

Wij raden dan ook aan om van deze overgangsperiode gebruik te maken want ook voor ons is het bijzonder moeilijk in te schatten of prijzen zullen blijven veranderen.

Wij hopen jullie tevreden te stellen met deze actie en jullie voldoende geïnformeerd te hebben.

Meubis in Coronatijd

Updates over onze service tijdens covid-19

Laatste Nieuws
Tijdens deze periode proberen we onze winkel op een veilige en goede manier open te houden, zodat jij toegang hebt tot de meubelen voor jouw woning. We doen er alles aan om zowel online en in de toonzaal beschikbaar te blijven om jou een leuke winkelbeleving te geven. Daarbij zorgen we ervoor dat jouw bestelde meubelen zo snel mogelijk, maar vooral veilig geleverd worden.

Door drukte en tekorten kan de bezorging van je bestelling langer duren
Bekijk de orderstatus in je account.

Tekorten en drukte bij de meubelfabrikanten

Vind hier de recentste informatie over leveringsproblemen en drukte bij de meubelfabrikanten

Uitval van personeel bij diverse meubelfabrikanten en moeilijke levering van grondstoffen

Overal ter wereld zijn er momenteel leveringsproblemen voor diverse grondstoffen en het uitvallen van personeel door Covid19, dit zorgt er jammer genoeg voor dat de toelevering van grondstoffen, producten en halffabricaten voor de Europese meubelfabrikanten vrijwel overal moeilijkheden ondervindt. Dit betreft 30 tot 60% van alle fabrikanten.

Schuim voor zetels, hoeksalons, boxsprings, matrassen en bedden 

10 december 2020

Momenteel is er een dramatisch tekort aan schuim voor meubelen zoals boxsprings, matrassen, hoofd- en voetborden bij de wereldwijde meubelfabrikanten., aangezien dit materiaal ook gebruikt wordt voor de productie van mondmaskers. Daardoor stijgen de prijzen van grondstoffen wekelijks waardoor deze momenteel met 57% verhoogd zijn. Daarbij komen ook nog eens fabrieksstoringen de aanvoer van grondstoffen voor het schuim in het gedrang brengen. Het valt daarom niet uit te sluiten dat vertragingen, uitstellingen en annuleringen door overmacht kunnen voorkomen.

Meubar 

Tweewekelijkse update

Uit de laatste update blijkt dat de volledige supply chain van grondstoffen tot 16 weken ver is uitverkocht, dit kan soms tot een leveringstermijn ten vroegste in april 2021 leiden. De tweede golf heeft bij Meubar en hun leveranciers de situatie nog ernstiger gemaakt door nieuwe besmettingen die zorgen voor een personeelstekort. Dit zorgt ervoor dat zij elke 14 dagen ons een update zullen geven over de geplande levertermijn per model. Met deze leidraad maken wij ook de aanpassingen op onze Meubis website zodat je weet wanneer je deze ongeveer kan verwachten.

Hieronder vind je een overzicht van de laatste uitleveringsplanning van Meubar (onder voorbehoud).

  • BRISTOL: Maart 2021.
  • JAN: bestaande orders 1e helft Januari 2021 / nieuwe orders 2e helft Maart 2021.
  • KENT: Maart 2021.
  • KORA: Maart 2021.
  • KUTA: 1e helft van de maand Maart 2021.
  • KWADRO: Februari 2021
  • LOVINA: bestaande orders levering November-December / Nieuwe orders 2e helft Maart-begin April 2021.
  • MALI: Februari 2021.
  • ORANGE: bestaande en nieuwe orders Februari 2021.
  • PAPILLON: Februari 2021.
  • SAMIR: 1e helft van de maand Maart 2021.
  • TOMBA: bestaande orders 1e helft Januari 2021 / nieuwe orders 2e helft Maart 2021.
  • UBUD: 1e helft Maart 2021.
  • YORK: alle orders 2e helft Januari 2021.

Label 51 

21 december 2020

Helaas heeft het coronavirus invloed op de meubelindustrie wereldwijd. Veel fabrieken werken op halve kracht. Daarnaast zijn de containers om de producten in te verschepen momenteel schaars. Dit betekent dat wanneer de producten klaarstaan om verscheept te worden, er vaak geen containers beschikbaar zijn. Ook worden havens overgeslagen door vrachtschepen, vanwege de tekorten. Meerdere factoren hebben dus invloed op de levertijden van onze producten.

Uiteraard doen wij er alles aan om je zo goed mogelijk te informeren, maar door bovengenoemde factoren is het vaak lastig om een exacte levertijd door te geven. Wij geven je daarom een indicatie wanneer wij het artikel verwachten binnen te krijgen en passen deze aan zodra wij meer duidelijkheid hebben.

Wil je meer informatie over dit wereldwijde probleem, lees dan het volgende artikel over het nijpend tekort aan containers door het virus in China.